neospacer
[<] 123nu.dk/Lystfisker Forum - mødestedet for lystfiskereFangster.dk på Facebook
fangster_dk Sommerhus på Langeland Top30 P&T i Danmark

Havørred 12,3kg.
Jan Gade

...Mere statistik >>

Fra kent bille petersen's fangstjournal

(Klik på billedet, for større udgave)
Fangst:
Havørred  10,30 kg.  92cm.
Konditionsfactor: 1,32

Vind og vejr:
Let Vestlig vind, Skyet  15 grader
Beretning:
Ja hvordan beskriver man sin livs fangs...jeg prøver at gøre et forsøg

For ikke mindre end 3 uger siden ( D 21/5 ) fangede jeg på stevns min hidtil største havørrede den vejede 5,2 kg, en fisk jeg egentlig var rigtig glad for MEN den var jo taget på spin,
mine venner mente nu at det var en fin fin fisk, og det var det da også men jeg ytrede da mine ønsker om at jeg gerne ville have taget den på flue......flere af drengene mente at det jo nok skulle komme hvis man vel og mærke brugte sin fluekæp :-)

Jeg sad derhjemme og viste ikke rigtig hvad jeg skulle få tiden til at gå med, kysten er jo ikke noget at råbe hurra for på denne årstid, masse af hornfisk og skulle der dukke en havørred op så skete det jo først ved solnedgang eller i løbet af natten....Alligevel besluttede jeg at ringe til min gode ven lidt i kl 20,00 som godt gad at køre mig på plantagen...men han ville dog hente mig ved 23 tiden så det var ikke med håbet om det helt vilde fiskeri jeg tog afsted..men en aften med fluekæppen er dog bedre end at kede sig ihjel foran flimmeren..

Jeg var hoppet i vadersne allerede hjemmefra så der gik ikke mange sekunder fra at jeg var kommet ud af bilen før jeg var i vandet....Det var tydligt at jeg var lidt tidligt på pladsen, der var kun en anden fisker som jeg kort hilste på, han havde som ventet kun fået et par hornfisk.

Jeg strippede linen af hjulet og lagde et par kast ud over det lille stenrev med tankerne om at hornfisken nok ville drille , det holdt også stik, så jeg begyndte at bevæge mig væk fra revet og mod venstre hen mod spidsen og det lidt større rev.

Jeg havde lidt besvær med dønningerne og linekurven og gik så småt og overvejede at skifte til intermidea skydehovede da et meget tung sug i stangen fik mig til at vågne op.
Jeg råbte til spinfiskeren som kun stod små 10 - 15 meter fra mig at så er der havørred
Jeg havde knapt sagt ordene før en mega hale viste sig 20 m ude og et hårdt sug i stangen startede et vanvitig hidsig udløb ret ud fra kysten, det standsede først omkring 100 m ude i nærheden af noget net der var makeret med et flag jeg kunne se vandet blive pjasket hvidt der hvor fisken rullede rundt i overfladen....det så ret volsomt ud selvom det egentlig var ret langt ude det skete

Fisken stod nu meget meget langt ude og føltes ret tungt, min stang var ret godt spændt, for at få fisken i bevægelse begyndte jeg at rulle line på hjulet, det hjalp og langsomt fik jeg den tættere på, men da den kom ind på lavere vand tog den et udløb der lignede det første og stoppede op akurart samme sted som før 100 m ude
spinfiskeren fra før (Søren Petersen "Græsted" var nu kommet til og vi fik selskab af endnu en fisker (Peter bülow "Hellebæk")
Alt imens jeg stod og figtede fisken det bedste jeg kunne, fik jeg mine hjælpere til at tage net og linekurv så jeg ikke hele tiden blev generet af dønningerne som skyllede ind over revlen jeg stod på

Fisken havde på det tidspunkt taget 4-5 meget lange udløb og viste ingen måde nogen trætheds tegn...... men efter et stykke tid var det nu lykkedes at få fisken så langt ind at Søren ville forsøge at nette den han blev dog væltet af en dønning og måtte en tur under vandet
fisken reagerede ved første net forsøg ved et udløb på langs af kysten og søgte ind i badekaret 50 længere henne, samtidig med at Søren væltede ud af vandet med ordene : det er en kæmpe sølvblank havørred

jeg havde egentlig ikke været synderlig bekymret under det meste af fighten men da den var inde i badekarret og tumlede rundt derinde begyndte jeg at blive en anelse bekymret..ingen tvivl om at den halve time der allerede var gået havde udvidet krogholdet og hvis der ikke snart skete et eller andet så risikerede jeg at miste den.

Jeg havde nu flere gange haft fisken inde på sandrevlen og hver gang den kom på for lavt vand tog fanden ved den og den smuttede afsted igen.
Nu var der gået langt over en halv time , jeg havde slået mig på hjulet under et af de mange udløb og havde været nød til at skifte stangen over i den anden hånd for at ryste den begyndene mælkesyre ud af højre arm
jeg var klar over at det var ved at skulle være hvis den fisk ikke skulle smutte så jeg gik 4 skridt tilbage og bad mine hjælpere blive ude så jeg havde dem på hver sin side. Jeg fik "med lidt overmod måske" trukket fisken så tæt på, at Søren kunne nette fisken.

Oppe på land fik jeg nu set og bedømt fisken rigtig og den var jo imponerene flot men også utrolig blank...Det var en underlig følse der gik igennem mig da jeg aflivede den noget jeg endnu ikke rigtig kan sætte ord på..
Vi var jo alle ret glade det samme var et par tilskuer som havde fulgt figten inde fra land en sjov samhørighed, vi havde en speciel og fed oplevelse sammen.
Ingen af os havde vægt, målebånd eller kamera men vi gættede den vel til at være 7-8 kg, men for at være sikker tilbød Peter Bülow at ringe efter sin kone og det varede ikke mange minutter før hun kom, de bor åbenbart ikke langt fra Plantagen.
I hænderne havde hun en vægt hun bruger i sit job som sundhedsplejeske.
Fisken blev sat i krogen og loddet måtte altså rykkes fra de 8 kg som vi var startet med at gætte på det lød helt magisk da sundhedsplejesken sagde sætningen jeg har hørt om og om igen natten igenem 10,3 kg .. Jeg tror nok jeg kom med et lille udbrud men kan ikke huske hvad der blev sagt og jeg var ikke den eneste de andre hoppede og dansede nærmest rundt...gud ved hvad der gik igennem sundhedsplejeskens tanker i det øjeblik

Det var først bagefter at jeg kom til at tænke på hvorfor pokker jeg havde taget det kæmpe fangstnet med ud en tidlig aften i starten af juni...en aften hvor jeg formodentlig bare ville komme til at se masse af hornfisk...MEN jeg er ret glad for at jeg havde taget den med når nu det var :-)

jeg var færdig med at fiske og fisken havde taget fluen ved 20 tiden fighten må havde været omkring 45 minutter men det finder jeg aldrig ud af med sikkerhed..men der var altså langtid til at jeg ville blive hentet og de 20 cigaretter jeg havde købt på vejen ud til plantagen var allerede ved at være væk...heldigvis var der så meget opbud omkring fisken at en ung pige tilbød at hente en ny pakke :-)

Efter at havde fået taget billeder fra et alm kamera som peters kone havde medbragt, fået mine vidners adresser, telefon nr og sagt pænt farvel gik jeg med søren op på pakeringspladsen...
Søren var driv våd men ville skynde sig til Græsted for at hente hans kamera så han også kunne få nogle billeder så han fik startet motorcyklen og var snart væk...med et var jeg helt alene igen...Alene med min livs havørred .... jeg sad på bænken med front ud over havet hvor solen langsom var ved at få det røde skær ingen vind og stilhed....en hel uforglemmelig aften

I vente tiden fik jeg ringet til Christian skands som var så rar at komme og tage de billeder som er på 123nu og fangster
og Søren kom tilbage på motorcyklen stadig iført sit våde tøj han fik også taget sine billeder

Ved 23 tiden blev jeg hentet af min kammerart han blev vist lidt rystet...det havde han ike lige set ville komme :-)
Vi har alle vores drømme om at få den hel store havørred på krogen....nu ved jeg at de findes og de kan også fanges når de er blanke...håber at i en dag oplever noget der ligner det jeg oplevede den 6 juni 2004...

Efterspil : Havørreden er idag blevet godkendt som Europa Rekordt for havørrede fanget på flue i saltvand af European Federation of Sea Anglers (EFSA)

Mange tak for hjælpen til:

Søren petersen fra Græsted
Peter Bülow og familie fra Hellebæk
Christian skands for digitale billeder og selskab

fiskegrejet :
Scierra hm2 saltwater #7- 9,3 fod
hjul: okuma
line: scierra skydehovede og line